7 tips om balans in de chaos te vinden

clipart_wakker-worden_animaatjes-4“De beste manier om je dromen uit te laten komen is door wakker te worden.” Dat is wat de Franse filosoof Paul Valery ooit zei. Een uitspraak die me aan het denken zet. Als je net een belangrijk iemand in je leven bent verloren of op een andere manier door een moeilijke tijd gaat, dat ben je niet bezig met het uit laten komen van je dromen. Je wereld is namelijk ingestort, dat wat er was, dat is er niet meer. En er is nog even geen ruimte voor iets nieuws of voor een balans.

Balans

Toch zit er een kern van waarheid in deze uitspraak, ook al ben je (nog) niet bezig met nieuwe dromen in je leven. De boodschap is: wake up, blijf wakker, zie de situatie zoals deze is en verstop je niet. In de chaos die je leven op het moment misschien is, is het makkelijk om je te verstoppen, om je te storten op andere dingen. Maar hoe vind je de juiste balans tussen “slapen” en “wakker blijven”?

Hier volgen 7 tips om die balans te vinden:

1. Ga bewust om met televisie, internet en social media gebruik

Een vreemde tip misschien als je niet zo’n televisie kijker bent of weinig op je telefoon of iPad kijkt. Voor veel mensen is televisie ongemerkt een grote afleiding van het dagelijks leven. Dat is helemaal OK. Af en toe willen we allemaal even “uitchecken” en daar is de televisie een prima middel voor. Met internet en social media erbij is die afleiding vaak erg groot. Ik ga je niet vertellen hoeveel tijd je hier aan mag besteden, maar raad je wel aan om jezelf een maximum aantal uren per dag te geven op deze media, bijvoorbeeld maximaal 30 minuten televisie per dag + 1 uur internet en social media. Neem nu een besluit hoeveel tijd je jezelf geeft en hou je hier ook dagelijks aan.

2. Geef je emoties de ruimte

Misschien heb je het gevoel dat je grip verliest op jezelf en de dingen om je heen, of vind je het vervelend als er uit het niets een huilbui komt. Veel mensen hebben het gevoel alsof ze van alles overkomt en maar weten niet wat je eraan kan doen. Je brein is nieuwe verbindingen aan het maken en heeft tijd nodig om te begrijpen wat het verlies inhoudt. Flarden van herinneringen, denken dat je je dierbare op straat ziet lopen, het hoort erbij. Een gevolg van deze gedachtes en herinneringen is meestal een emotie. De emotie komt je iets vertellen, dus het is belangrijk om er aandacht aan te geven. Tips over hoe je om kan gaan met emoties lees je in de blog “De 5 stappen naar omgaan met onverwachte emoties”.

3. “Slaap” voldoende

Om “wakker” te blijven, heb je ook genoeg “slaap” nodig. Zo werk het ook met wakker blijven in de zin van het zien van je situatie zoals hij is en hier bewust mee om gaan. Om niet te vluchten uit je situatie, is het belangrijk af en toe heel bewust dit wel te doen. Belangrijk hierin is om dit vantevoren te plannen, zodat je er naar uit kan kijken en er bewust mee om gaat. Ga lekker stappen met vrienden, stort je op je sport of op je werk, ga bewust iets heel anders doen en bepaal vooraf hoelang dit mag duren.

waking-up-energized kopie4. Slaap voldoende

Waar tip 3 ging over “slapen” in de zin van je af en toe bewust afstand nemen van je situatie, gaat deze tip over je nachtrust. Het komt op hetzelfde neer: Om wakker te blijven, heb je ook genoeg slaap nodig. Slaap precies genoeg als je nodig hebt, maar weet wanneer het tijd is om wakker te worden.

5. Zonder je voor een week af

Deze tip is vooral nuttig voor mensen die een druk dagelijks leven hebben, bijvoorbeeld met de zorg voor kinderen. Een cliënt heeft dit als heel zinvol ervaren. In een periode waarin het haar even teveel werd, heeft ze een week alleen doorgebracht op een mooie plek in de natuur. Dit gaf haar rust, ruimte, tijd om na te denken, om te voelen en nieuwe energie op te doen om haar drukke dagelijkse leven opnieuw aan te kunnen. Neem een week om je aandacht volledig te richten op je situatie. In rust en zonder afleiding krijg je beter de gelegenheid om echt te voelen wat er allemaal is veranderd.

6. Wie schrijft, die blijft

Zijn er herinneringen of onderwerpen waar je liever niet aan denkt maar die toch steeds terugkomen? Schrijf op waar je liever niet aan wil denken en beschrijf welk gevoel het je geeft. Beschrijf bijvoorbeeld de herinnering aan het ziektebed van de persoon die is overleden of het afscheid. Misschien zijn het juist de leuke herinneringen waar je liever niet aan denkt omdat je dan beseft dat ze niet meer terug komen. Beschrijf het, waardoor je het juist aandacht geeft en door het schrijven mag het op dat moment uit je systeem, je hoeft het niet langer vast te houden. Voel tijdens het schrijven wat dit voor gevoel geeft en schrijf dit vervolgens ook op. Je hoeft er op dat moment niets meer mee te doen dan dat.

7. Beperk medicijn gebruik

Deze tip is alleen van toepassing voor mensen zonder (ernstige) aandoeningen. Bij veel klachten kan een medicijn verlichting brengen. Maar soms ontstaat er dan een nieuwe klacht als bijwerking van het medicijn, of veroorzaakt het medicijn vermoeidheid of verlaagt het je energieniveau. Onder de noemer “wakker blijven” vind ik dit een erg belangrijk onderwerp. In de voorgaande tips zijn voldoende mogelijkheden genoemd om even te ontsnappen uit je situatie, daar kan je heel bewust mee om gaan. Bij het gebruik van een medicijn is dit lastiger en creëer je een afhankelijkheid, terwijl we als mens in essentie alles in ons hebben om onze pijn te verdragen of te verlichten. Uiteraard ben ik geen arts en adviseer ik bij klachten altijd het advies van je arts na te leven.

Heb je vragen over deze tips of wil je er iets aan toevoegen over balans? Laat het me weten in het commentaarveld onderaan de pagina.