"Afspraak is afspraak!"

Het is de gewoonste zaak om afspraken na te komen

Normen en waarden zijn ons met de paplepel ingegoten. Bij de één lag de nadruk op netjes praten en altijd dankjewel zeggen, bij de ander moesten de bordjes worden leeggegeten of mochten de ellebogen niet op tafel. En zo is het ook oer-Hollands om afspraken na te komen en op tijd te zijn. Want afspraak is afspraak. Toch?

Het is een waarde die mij in ieder geval dierbaar is gebleven, maar de invulling is in de afgelopen jaren wel veranderd. Als je een groot verlies hebt meegemaakt dan weet je dat het ook wel eens anders wil lopen. De ene dag heb je de energie om iets te doen, en de andere dag zou je het liefste in je bed blijven liggen, zoals ik in de blog van vorige week heb aangehaald. En dat laatste wil nog wel eens wringen met de afspraak is afspraak mentaliteit.

Er zit een bepaalde rangorde in de afspraken die je maakt

Je herkent vast wel dat je in de afspraken die je hebt gemaakt een bepaalde rangorde hebt zitten. Ongeacht of het afspraken zijn die in je agenda staan of ongeschreven afspraken. Bijvoorbeeld dat afspraken voor je werk belangrijker zijn dan afspraken met een vriendin. Of een afspraak bij de kapper verzet je makkelijker dan een afspraak bij de huisarts.

Die rangorde die heb je niet heel bewust bepaald, maar die zit er wel een beetje ingebakken. Daar hebben de meeste mensen normaal gesproken niet veel last van, maar in een periode van rouw kan dat toch echt handiger. Die rangorde die je altijd al had, die mag vooral bij rouw opnieuw onder de loep worden genomen.

Want wat blijkt, is dat we vooral hebben geleerd om afspraken met anderen na te komen. Je wil niet dat iemand anders tijd aan jou verspilt, teleurgesteld raakt of zelfs boos op je wordt. Hoe vaak ben jij de afgelopen maand een afspraak nagekomen, puur vanuit principe maar niet omdat je er zin in had? Met die vriendin die je al zo lang niet had gezien of met die oud-collega die zo lief voor je is geweest?

Er is maar één iemand de belangrijkste persoon in jouw leven

Wat hierbij opvalt, is dat afspraken die met een ander worden gemaakt vaak hoger in de rangorde staan dan afspraken die mensen met zichzelf maken. Als die al worden gemaakt. Terwijl er maar één iemand de belangrijkste persoon in je leven is: Jij! Het is dus tijd voor nieuwe afspraken. Afspraken met jezelf. Afspraken die gaan over trouw zijn aan jezelf, doen wat jij nodig hebt en wat jouw rouw nodig heeft.

Dat houdt in dat je prioriteiten kunnen veranderen. Je neemt jezelf serieus en je neemt je rouw serieus. En juist door het serieus te nemen, geef je het de ruimte die het nodig heeft om jezelf de kans te bieden om te helen.

Gebruik de volgende 4 tips om jouw nieuwe afspraken vorm te geven:

1. Maak heldere afspraken met jezelf.

Uiteraard op nummer 1, want jij staat op nummer 1. Het begint met goede afspraken maken, waarbij het belangrijkste is om de lat niet te hoog te leggen. Je wil de kans zo groot mogelijk maken dat je je afspraken met jezelf na kan komen, dus blijf realistisch.

Om te beginnen, maak je een paar algemene afspraken met jezelf. Statements die boven alle andere dingen komen. Bijvoorbeeld zodra je merkt dat je moe wordt, dat je dan stopt dan met wat je doet en eerst uitrust. Of dat je tranen altijd de ruimte krijgen. Om het realistisch te houden, kan je eraan toevoegen dat je bepaalde locaties of gezelschappen uitsluit.

Verder deel je je dag zo in dat er in ieder geval ergens loze tijd is. Tijd helemaal voor jezelf. Als je zin hebt om lekker op de bank te hangen, geef daar dan aan toe. Wil je naar buiten, zomaar even het bos in, werken in je tuin, dan doe je dat.

2. Kom de afspraken met jezelf altijd na. Altijd.

Het allerbelangrijkste is dat je de afspraken met jezelf ook echt nakomt. Iedere keer dat je dit niet doet, gaat namelijk ten koste van je eigenwaarde. Je loopt er steeds weer een deuk van op. Het is al lastig genoeg om je eigenwaarde terug te vinden in een periode van rouw.

Bij rouw leer je jezelf opnieuw kennen, wie ben je zonder je overleden dierbare? En je eigenwaarde terug vinden, is niet altijd even makkelijk. De eerste stap om dat terug te vinden, is om afspraken met jezelf altijd na te komen. Lukt het echt niet? Kijk dan opnieuw naar de afspraak, dan heb je waarschijnlijk de lat te hoog gelegd.

3. Maak alleen afspraken met anderen waar je je echt goed bij voelt.

Ook bij afspraken met anderen geldt: Leg vooral de lat niet te hoog. Zeg geen dingen toe als je twijfelt. Zeg eerder: “Ik zal kijken wat voor dag ik heb”. Vraag je bij iedere afspraak af of het echt in jouw belang is en of het je goed doet om deze afspraak te maken. En het mag natuurlijk niet in strijd zijn met afspraken met jezelf. Plan je agenda niet bomvol en laat de “me-time” die je had gepland altijd staan.

Heb je een afspraak gemaakt die goed voelde, maar op de dag zelf zie je het niet zitten? Ben dan eerlijk en volg je lichaam.

4. Ben open en eerlijk naar je omgeving over je nieuwe afspraken.

Dat brengt me op punt 4: blijf communiceren. Nu je jezelf en je rouw meer serieus neemt, zal je omgeving daar misschien aan moeten wennen. Je kan bijvoorbeeld helder aangeven welke tijd van de dag jouw “me-time” is en op welke manier je voortaan met afspraken om gaat. Vraag of ze je hier in willen steunen, want het zal niet in één keer vanzelf gaan. Des te fijner als de mensen om je heen je af en toe kunnen herinneren aan de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt.

Heb jij ook bepaalde afspraken die je helpen of hebben geholpen in een periode van rouw? Wil je het hieronder met me delen?

Heb ik je interesse gewekt?

Ben je klaar voor nog meer tips die werken zodra jij besluit dat je het genoeg alleen hebt geprobeerd? Ontvang ze gratis en zonder iets te hoeven doen in je mailbox.

Je geeft toestemming aan OverRouw voor de zorgvuldige verwerking van je gegevens. Bekijk de privacy policy.