Rouwen is topsport

Op het moment dat deze blog wordt geplaatst, ben ik aan het genieten van een heerlijke vakantie in Zweden. Met de auto via Denemarken naar Zweden en plekken ontdekken waar ik nog nooit ben geweest, ik hou ervan. Even een break van alles, niets moeten. Dat is ook de reden dat ik deze blog al in het voren heb geschreven, zodat ik echt even eruit kan.

We kunnen niet 24/7 met rouw bezig zijn

Zo werkt het ook bij rouw; ook bij rouw moet je er af en toe helemaal uit. De rouw moet de ruimte krijgen om gevoeld te worden, maar we kunnen niet 24 uur per dag, 7 dagen in de week met rouw bezig zijn, zo zitten we gewoon niet in elkaar. We hebben soms afleiding nodig, we hebben het nodig om misschien zelfs leuke dingen te doen. Of in ieder geval iets anders te doen en niet alleen maar met ons verlies bezig te zijn. Het mag. Kinderen zijn daarin het beste voorbeeld, ze laten ons op een heel natuurlijke manier zien dat we ook mogen “spelen”, naast het rouwen.

Het is net als met topsport. Ook een topsporter kan niet continu aan het trainen zijn en continu met z’n conditie bezig zijn, of met gezonde voeding. Het lijf heeft ontspanning nodig, heeft het nodig om niet continu op spanning te staan. Als de spieren continu op spanning zouden staan, dan presteren ze op een gegeven moment niet meer goed. Dat is precies hetzelfde als met rouw, we kunnen niet continu met het rouwen bezig zijn, want op een gegeven moment kunnen we het gewoon niet meer voelen. De afleiding en ontspanning zorgen ervoor dat je de rouw in hapklare brokjes kunt nemen.

Wees met je aandacht vol bij wat je op dat moment doet

Dat betekent dus ook, dat op het moment dat je er wél mee bezig bent, je dus topsport aan het beoefenen bent. Dat is iets om te onthouden. Dat betekent dat dat wat je doet, dat je dat goed doet. Dus niet dat je er half bij bent, maar dat je vol met je aandacht bij bent. Dit zorgt er namelijk voor dat je óók op die andere momenten, waarop het tijd is om niet met je intensieve training bezig te zijn, je daar ook vol overgave in kunt zijn. Want als je niet met je volle aandacht voor het harde werken gaat, dan komt er zo’n schuldgevoel, dan komt dat sluimerende stemmentje om de hoek kijken dat zegt dat je niet mag ontspannen, dat geen leuke dingen mag doen.

De uitnodiging is dus om alles wat je doet met overgave te doen, om overal bij te kunnen zijn. Pak je moment. Ook als de omstandigheden niet optimaal zijn. Ik begrijp heel goed dat het een uitdaging is als je partner is overleden en er nog kinderen zijn om voor te zorgen. Of als een ouder is overleden en je voor de andere ouder te zorgen hebt, om maar 2 voorbeelden te noemen. Natuurlijk zijn er omstandigheden die het niet makkelijk maken. Juist dan is dit belangrijk om ervoor te zorgen dat je momenten maakt die je wel voor jezelf kunt nemen. Ik weet dat dat niet voor iedereen makkelijk is, maar dat is onderdeel van de topsport, om dan toch het werk te doen én vaak genoeg een break te nemen.

Hoe ziet jouw trainingsschema eruit?

Michael Jordan verwoordt het mooi door te zeggen “Some people want it to happen, some wish it would happen, others make it happen.” Hiermee maakt hij duidelijk dat het niet vanzelf gaat door eraan te denken of te wensen dat het beter gaat, maar door er iets aan te doen.

Een topsporter heeft een trainingsschema op maat; aangepast op zijn of haar lichaam, wat nodig is om optimaal te kunnen presteren. Het is aan jou om jouw trainingsschema te ontwikkelen. Hoe “presteer” jij goed? Waar vaar jij wel bij? Hoe is bij jou de verhouding tussen de rouwarbeid en ontspanning? En hoe voed jij je? Waar vind jij inspiratie, troost en kracht?

Reflecteer iedere avond hoe jouw “schema” van die dag je is bevallen. Had je genoeg tijd voor jezelf, voel je je er goed bij? Mocht de rouw er zijn? Mocht er voldoende afleiding zijn? Had er iets anders gemogen? Pas dan je “schema” voor de volgende dag aan. Kijk hoe je meer ruimte kunt creëren. Doe het werk, en wees de beste sporter. Wanneer je de arbeid doet, kun je daarna ook beter ontspannen. En nee, het is geen wedstrijd, maar je loopt hierdoor wel een heel stuk soepeler door het leven.

Hoe zorg jij voor afwisseling en ontspanning in jouw dag? Wil je het hieronder met me delen?

Heb ik je interesse gewekt?

Ben je klaar voor nog meer tips die werken zodra jij besluit dat je het genoeg alleen hebt geprobeerd? Ontvang ze gratis en zonder iets te hoeven doen in je mailbox.

Je geeft toestemming aan OverRouw voor de zorgvuldige verwerking van je gegevens. Bekijk de privacy policy.